Työnohjauksen Top 5

30.04.2020

Työnohjaus antaa tukea työhön ja vahvistaa työssä onnistumista ja johtamista. Se edistää organisaation ja yrityksen tavoitteiden saavuttamista ja tuloksellisuutta. Työnohjauksen on todettu lisäävän työn laatua, asiakastyytyväisyyttä ja työhyvinvointia ja se sopii hyvin kaikille ammattialoille. 

Alla on koottuna viisi tavallista keskustelun ja kehittelyn aihetta työnohjauksessa. Tunteilla höystettynä. 

1 Työn määrä ja kiire rasituksena

Työn määrä ja kiire ovat yhä useamman ongelma. Työssä kuormitutaan myös työn sisällöistä ja työn piirteistä: tietotyö, ihmistyö, palveluammatit, fyysinen rasitus, yrittäjän huolet. Entä miten sinä ja työsi sovitte yhteen? Kun työ on itselle sopivaa ja osaaminen kohdallaan, työkin sujuu. Mutta liika on liikaa, ihminen ja työ eivät sovi yhteen 24/7. 

Työssä jaksamisen ongelmiin kannattaa puuttua nopeasti, sillä jo pienillä muutoksilla voi olla iso vaikutus ja isommilta ongelmilta vältytään. Miten on, ehditkö tällä viikolla palautua työstäsi? Miten viimeiset viikot ovat menneet, miltä huominen työpäivä näyttää ja tuntuu? Ovatko läheiset ja ystävät huomauttaneet työmäärästäsi ja työtunneistasi?

2 Viestintä- ja vuorovaikutus avainasemassa

Iso osa hankaluuksista ja kehittämistarpeista työpaikoilla liittyy viestintään ja vuorovaikutukseen, mikä ei ole ihme, sillä laji ei ole helppo mutta erittäin tärkeä. Viestintäongelmia työpaikalla voi olla johdon ja työntekijöiden välillä, työntekijöiden kesken tai johtotasolla. Tarvetta parantaa liittyy niin sisäiseen kuin ulkoiseenkin viestintään ja vuorovaikutukseen ja niiden laatuun. Viestintä vaatii osaamista, mihin löytyy hyviä koulutuksia ja kursseja.

Hankalia tilanteita ja huonoa ilmapiiriä työpaikalla aiheuttavat yleisesti tunteisiin menevät (väärät) tulkinnat, tiedon kulkemattomuus, ongelmakeskeisyys ja arvostuksen puute. Sähköpostiviestintä ja muu "pikaviestintä" lisää ongelmia. Johtajan pulmana on myös johtamisviestintä, jossa on otettava huomioon tarkoituksenmukainen viestintä moneen eri suuntaan sekä organisaation sisällä että organisaatiosta ulospäin. 

Mitä sanot, miten onnistuit tämän viikon viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa? Millaista palautetta, sanallista ja sanatonta, viestisi saavat? Missä voisit parantaa, mikä on jo hyvin?

3 Apua esimies- ja johtamistyöhön

Johtaminen ja esimiestyö sisältävät lukuisia eri töitä sekä paljon kommunikointia eri tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa. Johtamis- ja esimiestyöhön on harvemmin ennalta kouluttaudu ja jos onkin, vaativaan työhön sukelletaan silti yleensä kylmiltään ja harjoittelu tapahtuu käytännössä. Oman johtamistyön tueksi ja kehittämiseksi kannattaa ehdottomasti hankkia koulutusta, valmennusta ja työnohjausta

Mitkä ovat sinun vahvuutesi esimiehenä ja johtajana, mitkä heikoimmat lenkkisi? Keneltä saat tukea? Millaista on hyvä johtaminen 2020-luvulla? 

4 Miten selvitä vaikeista tilanteista ja kriiseistä?

Ikävimpiä tilanteita työpaikalla ovat kriisiytyvät tilanteet ja huono työilmapiiri. Tilanteiden pohjalla saattavat olla ongelmat viestinnässä ja vuorovaikutuksessa, epäselvyydet tai kehittämistarpeet johtamisessa. Myös raskaat päätökset ja isot muutokset voivat viedä yöunia samoin kuin työpaikkakiusaaminen, joka voi kohdistua niin työntekijään kuin johtajaan tai esimieheenkin. 

Meille ihmisille on tyypillistä vältellä ikäviä asioita, kun järkevämpää ja lopulta helpompaa olisi purkaa tilanteet mieluummin ennemmin ja rohkeasti kuin myöhemmin ja vältellen. Tilanteisiin kannattaa harkita ulkopuolista apua ja myös sovittelijoita on nykyisin hyvin saatavilla. Vaivaako jokin asia viikosta toiseen? Painaako mieltä, kulkeeko taakka kotiin asti? Voisiko tämän asian hoitaa paremmin, olisiko aika nostaa kissa pöydälle? Mikä olisi ensimmäinen askel muuttaa tilannetta?

5 Muutoksissa eteenpäin

Muutoksilta ei välty kukaan. Ympäristö muuttuu ja työtä on muutettava. Johtajan olisi pystyttävä viemään muutosta eteenpäin, työntekijöiden tulisi sopeutua. Parasta olisi, jos muutoksissa laivaa vietäisiin yhdessä eteenpäin jossakin suunnassa. Toisille muutokset sopivat, mutta monet meistä kokevat muutokset epämiellyttävinä. 

Tärkeää muutoksissa on avoin viestintä, perustelut muutoksille, johtaminen ja esihenkilötyö, keskustelut, kuuntelu ja jokaisen työn ja työpanoksen arvostaminen. Jokainen pitää myös siitä, jos voi vaikuttaa omaan työhönsä ja työympäristöönsä. Muutosten ja kehittämisen rinnalla olisi hyvä pitää myös suvantohetkiä, jolloin huomataan onnistumiset ja ollaan hetki rauhallisemmin. Mikä tänään on hyvin, missä onnistuttiin? Miten olemme aikaisemmin selvinneet muutoksista?

+ NE TUNTEET TYÖPAIKALLA

Tunnistatko työpaikalla työnteon rinnalla virtaavat ja syttyvät tunteet? Tunnistatko omat tunteesi työssä? Kaikissa edellä olevissa aiheissa myös tunteilla on iso rooli. Syyllisyys, pettymys, pelko, kateus, viha, häpeä. Rakkaus, ilo, mielihyvä, innostus. Mielipaha, epävarmuus, jännitys, loukkaantuminen. Kelpaanko, riitänkö, onnistunko, osaanko, hyväksytäänkö minut, hylätäänkö minut. 

Uskomuksemme on, että työssä toimimme rationaalisesti ja järkevästi työpaikan tehtävien ja tavoitteiden mukaisesti. Me ihmiset olemme kuitenkin ihmisiä, ei koneita, myös työpaikalla eli täynnä erilaisia tunteita ja tunnereaktioita, tietoisia ja tiedostamattomia. Tunteissa on oma järkensä, sillä niihin liittyvät syvimmät tarpeemme, kuten tarve tulla hyväksytyksi, osaksi laumaa, tarve tulla ymmärretyksi, tarve saada arvostusta ja tarve toteuttaa itseä ja kykyjään. 

Tunteet ja tunteisiin liittyvä käytös eivät jää vain kotiin, vaan samat tunteet kuin muuallakin elämässämme samoin kuin tunnehistoriamme kulkeutuvat mukanamme työpaikalle. Kun menemme töihin, menemme siis myös tunnetyömaalle. 

Miten työpaikallasi huomioidaan tunteita, onko tunteille sijaa? Vai saavatko tunteet jopa yliotteen? Löytyykö positiivista tunteiden ilmaisua, hyvää ja arvostavaa palautetta ja myötätuntoa? Löytyykö tilaa ja ymmärrystä kaikenlaisille tunteille, myös turhautumiselle, kiukulle ja pettymyksille. 

Työpaikan johto, johtajat ja esimiehet ovat avainasemassa työyhteisön tunneilmapiirin ja olennaisen psyykkisen turvallisuuden muodostamisessa. Miten esimiehet ja johtajat toimivat työpaikalla vaikeiden asioiden ja syntyvien tunteiden ja omien tunteidensa kanssa ja tunnistetaanko tunteita? 

Auktoriteetit ja valta herättävät paljon tunteita vaikuttaen sekä johdon että työntekijöiden työntekoon. Johdon ja työntekijöiden välisissä suhteissa voi olla pelkoa, ahdistusta, vastustusta, väärää vallankäyttöä, miellyttämisen halua, alistumista, alistamista, turvallisuutta tai turvattomuutta. Kyse työssä ei ole vain asioista, johtamisesta ja työnteosta, vaan tunteet vaikuttavat paljon työntekoon. 

Näkyvät ja näkymättömät tunnevyöryt aiheuttavat paljon konflikteja ja kiusaamista työpaikalla, saati pienempiä välikohtauksia, jumeja ja kuormittumista. 

Monissa ammateissa kohdataan paljon asiakkaiden tunnekuormia, mikä vaikuttaa työssä jaksamiseen ja kuormittumiseen.

Tunteita ja niiden aiheuttamia ongelmia työpaikalla voi olla hankala tunnistaa ja keinoja purkaa tilanteita vaikea löytää. Tunteiden hyväksyminen ja niiden kanssa pärjääminen lisäävät työn sujuvuutta, hyvää työilmapiiriä ja jaksamista. Tulosta siis.

Työnohjaus ja lyhytterapia jo kerran tai säännöllisesti ovat hyviä keinoja lisätä omaa työssä jaksamista ja löytää keinoja vaikeisiin ja muuttuviin tilanteisiin. 

Erityisalat, koulutus ja työnohjaus: ratkaisu- ja voimavarakeskeinen työote ja johtaminen, traumainformoitu työ ja työyhteisö, johtamisviestintä, työhyvinvointi, alkoholi,- huume- ja peliongelmat ja -riippuvuudet, psykososiaalinen ja traumainformoitu päihdetyö, kirjasto- ja informaatioalan muutokset ja tulevaisuus. Kysy lisää. 

Aiheesta mm.:

Järvinen, P. 2020. Miten johtaa ihmistä: 102 ohjetta esimiehelle. Helsinki: Alma Talent. 

Rantanen, J., Leppänen, I. & Kankaanpää, H. 2020. Johda tunneilmastoa. Alma Talent. 

Åge, L-J. 2020. Happy-happy. Docendo.